Tuesday, January 22, 2008

En hyllning till canal+

Jag har aldrig sett svenska sportsändningar i mina två stora favoritsporter, fotboll och hockey, som innehållandes någon särskilt kvalité. Fotbolls-vm med Staffan Lindeborg är alldeles för svalt, utan passion. Jag har heller aldrig varit någon fan av Glenn Hysén och Henrik Strömbladtv3. Hockeysändningarna på samma kanal ska vi inte prata om. Det finns dock en kanal som står ut i sändningarna av dessa båda sporter. Canal+ lyckas alltid leverera proffsiga referat med kunniga bisittare, vare sig det handlar om Premier League i fotboll eller Elitserien i ishockey. "Virus" Lindberg har den här säsongen blivit något av en favorit. Kanalen har också Petter Rönnqvist som är kunnig, men som jag tycker egentligen passar bättre i studion än som matchkommentator.
Min hyllning av canal+ stärks efter att ha sett fyra nhl-sändningar från NASN (North American Sports Network) den här säsongen. Hafsigt, dåligt matchkommenterande med kommentatorer som pladdrar konstant utan att säga mycket av värde, förutom statistikredovisningen. Där har svensk tv-sändande mycket att lära av den nordamerikanska kollegan. NASN är också den första kanal jag sett (minus herr Hysén) som tar klar ställning för ett lag, något jag verkligen inte gillar.

Så sträck på er Canal+! Förhoppningsvis blir torsdagens sändning mellan Brynäs och Hv71 av lika stor kvalité som tidigare under säsongen!

No comments: