Thursday, January 31, 2008

Sverige väljer...

I USA så är ju primärvalen i full gång, där demokraternas och republikanernas kandidater ska väljas. Än är inget klart (avgörs troligtvis på tisdag), men efter att Giuliani kastat in handduken och gett sitt stöd till Vietnam-veteranen John McCain så lutar det åt denne vinner republikaners val. Vad jag tycker om återkommer jag när resultatet är klart.

Det hävdas ibland, kanske med all rätt, att medborgare i andra länder än USA bör kunna rösta i presidentvalet, med tanke på den makt landet utöver på andra nationer och institutioner. En web-undersökning från Aftonbladet om vem svenskarna helst ser som USA:s näste president gav ett för mig oväntat resultat. Så här utföll det:

Vem hoppas du blir USA:s nästa president?
Ställningen just nu:
Clinton (40.0 %)

Obama (47.8 %)

Edwards (1.1 %)

Romney (0.7 %)

McCain (4.0 %)

Giuliani (1.5 %)

Huckabee (1.2 %)

Paul (1.9 %)

Annan (1.8 %)
(Totalt har 68483 personer röstat.)

Jag hade gissat att Clinton, ett känt namn som i Sverige får oerhörd uppmärksamhet, skulle vinna en sådan omröstning ganska klart. Intressant är också att de demokratiska kandidaterna tillsammans skrapar ihop 90 procent av alla röster. Även om en web-undersökning ska tas med några nypor salt, så visar det ändå hur vitt skilda de svenska och amerikanska politiska kulturerna är.

Vem min favorit-kandidat är? Jag är med 47,8 procent av svenskarna

No comments: